Sverige håller inte på att gå under – #systemkallops

I fredags attackerade en rasistisk lynchmobb mörkhyade personer i Stockholm för att “markera” mot den “importerade kriminaliteten”. Bakgrunden är bilden av ett Sverige som har kollapsat under den kraftiga flyktinginvandringen. Bilden som spridits i olika grad, såväl av etablerade opinionsbildare, politiker och journalister som Sverigedemokrater, rasister och rena nazister, är att vi står vid avgrundens rand. Att kriminaliteten ökar lavinartat att polis och rättsväsende abdikerat. En systemkollaps.

Trött på nidbilden av ett av världens rikaste, stabilaste, säkraste, fredligaste landet i världen skrev jag snabbt en rant på Twitter där jag snabbt pekade ut en rad områden där läget i Sverige är bättre än någonsin tidigare. Tanten (#systemkallops) blev viral, trendide på twitter och har på två dagar har den dykt upp i 750.000(!) twitterflöden, delats på Facebook och Instagram.

Eftersom många frågor och kommentarer uppkommit på folks sidor som jag inte kan svara på och eftersom de valda exemplen gjordes ganska snabbt från min semester och eftersom flera har länkat hit så upprepar jag den här för er som vill kommentera till mig. Lyft blicken vänner, allt är inte skitdåligt i Sverige.

1. Arbetslösheten sjunker

Sedan finanskrisens har det varit svårt att pressa ner arbetslösheten. Regeringen Reinfeldt lyckades visserligen få fler i arbete, men antalet arbetslösa sjönk ändå inte som man hoppats. Men Nu verkar den äntligen sjunka. Den blå linjen visar arbetslösheten (korrigerad för säsongsskillnader).

Arbetslösheten har sjunkit med 1,2 procentenheter på ett år och är nu lägre än någon gång sedan 2009.

a-löshet

2. Brottsligheten minskar

Jo, det gör den. Det begås allt färre brott mot person i Sverige. Detta har jag skrivit om tidigare. Detta är kanske den viktigaste villfarelsen att slå hål på eftersom den påstått ökade brottsligheten är den uttalade anledningen till det rasistiska våldet, liksom för stödet till det rasistiska våldet. Den felaktiga bilden är genomgripande, den har spridits av alla etablerade medier och tunga opinionsbildare och politiska partier. Det är alltjämt felaktig.

Skärmavbild 2016-02-01 kl. 09.57.20

3. Inkomsterna är högre än någonsin – trots “massinvandringen”

“Alla har blivit rikare” var en vanligt förekommande tes i valrörelsen. Det är bara ett drygt år sedan. Vi har inte blivit fattigare sedan dess. Man ska visserligen imma ihåg att klyftorna samtidigt har ökat, dvs de rikaste ökar mer än de fattigaste. Men svensken har aldrig varit så rik, haft så stora möjligheter eller levt så gott som idag.

inkomster

4. Sysselsättningen fortsätter öka

Under 2005 ökade sysselsättningen med 50.ooo personer och är snart uppe i en halv miljon. Huruvida det är sysselsättning (hur många som jobbar) sysselsättningsgrad (hur stor andel som jobbar) eller arbetslöshet (hur många som inte jobbar) som är det bästa måttet kan diskuteras. Alla tre mått är dock relevanta, mäter olika saker. Och alla går just nu åt rätt håll trots den stora flyktinginvandringen.

Sysselsättning

5. Reallönerna är högre än någonsin

‘Inkomsterna’ mäter hur mycket vi har att röra oss totalt sett, LÖNEN visar hur mycket i tjänar på våra jobb. Reallönerna har stigit successivt och har aldrig varit högre än de är just nu.

reallöner

 6. Sverige som land är rikare än någonsin

Det är inte bara människorna i Sverige som är rikare, Sverige som land har det också bättre ställt än någonsin tidigare. Tillväxten var nästan 4 procent under tredje kvartalet 2015 och efter en dip under finanskrisen har BNP nu stigit flera år i rad. Även BNP per capita stiger och Sverige ligger nu på 8:e plats i OECD:s välståndsliga.

BNP

7. Antalet anmälda våldtäkter minskade med 12 procent under 2015

Jag har tidigare skrivit att brottsligheten minskar. Vad gäller sexualbrott är det väldigt svårt att veta. BRÅ:s undersökningar visar att andelen som utsätts inte har ökat de senaste tio åren. Däremot har anmälningarna ökat över tid vilket i första hand anses bero på ökad anmälningsbenägenhet och vidgat våldtäktsbegrepp. Nu minskar dock även anmälningarna (och andelen utsatta) samtidigt vilket stärker tesen ytterligare. Särskilt intressant är detta eftersom just våldtäkter och sexuella trakasserier är det vanligaste argumentet till stöd för det rasistiska våldet. Under året med rekordstort mottagande sjönk anmälningarna kraftigt.

Skärmavbild 2016-01-30 kl. 23.58.23

8. Ingen total systemkollaps verkar märkas inom näringslivet

Nyföretagandet ökar, det finns fler företag i Sverige än någonsin. Grafen jag lade ut å twitter om nyföretagande sträckte sig bara fram till början av 2015 vilket många hakade upp sig på så jag tar denna istället. Men 2015 var inget dåligt år för svenska företag. Tvärtom.

företag

Sammanfattning: Ranten var ingen helhetsbild över läget i riket 2016. Det var heller aldrig meningen. Den var tänkt att nyansera bilden av den kommande apokalypsen. Vi lever på riktigt i ett av de mest framgångsrika länderna i världen, vi toppar varenda globala index som mäter utvecklingen i världen, vi lever längre, är friskare, bättre utbildade, rikare, friare, mer jämlika, mer jämställda än nästan alla andra länder i världen.

Brottsligheten ökar inte på det sätt som rasisterna bygger hela sin argumentation på. Tvärtom minskar risken att utsättas för brott för de allra, allra flesta grupper i samhället, på de allra allra flesta ställen i landet. Utan tvekan är en stor invandring på kort tid en utmaning för många delar av samhället. Det ska vi diskutera. Men när det inte sker i sak, utan bygger på myter, felaktiga föreställningar och grundläggande rasism då träffar vi inte rätt.

Anders Sundell sammanfattade det bra på Twitter igår: Utmaningarna är stora, men utgångsläget är gott.

 

 

Ps. Ja, jag vet att jag skrivit kallops istället för kollaps. Det var meningen.
Ps2. Ja, jag vet att kalops oftast stavas med ett L. Alltså, nu vet jag det.

104 Responses to Sverige håller inte på att gå under – #systemkallops

  1. Anders says:

    Vilken stolle snacka om noll koll!

  2. Jodåsåatt says:

    En sådan himla tur att du inte ska få detta arbete granskat av någon fakultet….
    Är ju bara att rocka loss med lösryckta grafer och missförstådda begrepp. JOBB – vad är det? Sysselsättning däremot är när en person EN TIMME I VECKAN, slickar frimärken med en av staten subventionerad lön. Det är det som graferna i mångt och mycket visar. Inte människor som har jobb. I sammanhanget är det lika relevant som antalet kaniner som skiter i parken. Att vårt BNP ökar är för att vi blir fler – men BNP/Capita har legat still en längre tid, betydligt mer relevant siffra.

    Antalet skottskadade har ökat rejält sedan 2005. Antalet döda har dock minskat. I alla andar länder i världen beror detta på att akutsjukvården blivit bättre – i Sverige beror det englit media INTE på det. Men vad det beror på vill de inte berätta.

  3. Naise says:

    Vilken tur att dom flesta utländsak våldtäktsmän har bosatt sig i finland! Eller kan det bero på att man för ärlig statistik där…

    “Enligt den undersökning som Justitieministeriet lät göra 2012 hade var tredje person som dömdes för våldtäkt utländsk bakgrund.
    När det gällde våldtäkt hade enligt undersökningen 34 procent av de dömda förövarna utländsk bakgrund och i fallen som gällde grov våldtäkt hade 41 procent utländsk bakgrund.
    Enligt Statisticentralen bodde i Finland i slutet av 2013 301.524 personer med utländsk bakgrund, 5,5 procent av hela befolkningen.”

    https://meritwager.wordpress.com/2015/03/25/finland-den-harda-sanningen-om-valdtakter-karu-totuus-raiskauksista/

    • Naise says:

      Här är en typisk svensk mediamörkning:
      “I Finlands huvudstad, Helsingfors, har det hittills i år begåtts 14 överfallsvåldtäkter där kvinnor våldtagits på offentliga platser. I tre av fallen var förövarna så kallade asylsökare och i de övriga elva fallen var personerna också av utländsk härkomst, rapporterar finska Yle.
      När Yle skriver om nyheten på svenska väljer man att bara skriva att antalet våldtäkter på offentliga platser ökat och inte att invandrare var förövare i samtliga fall. I den svenska artikeln skriver Yle bland annat följande:
      Polisen i Helsingfors ser en topp vad gäller antalet våldtäkter som begås på offentliga platser. Också de rasistiska brotten har ökat i antal enligt polisen, som höll en ovanlig presskonferens om säkerhetsläget i Helsingfors.
      De två fenomenen presenteras alltså som två separata fenomen och genom att mörka att alla överfallsvåldtäkter genomfördes av invandrare gör tidningen det svårare för läsarna att dra den rimliga slutsatsen att rasistiska brott har ökat på grund av finländares frustration över massinvandringen och alla negativa saker den för med sig, som 14 överfallsvåldtäkter i en enskild stad.”
      http://qet.se/2015/12/03/utlanningar-begar-samtliga-overfallsvaldtakter-i-helsingfors/

      • wilhelm says:

        Artikeln säger att i tre av fallen är det asylsökande. Antalet asylsökande uppges till 6234 stycken i Helsingfors. Risken att en asylsökande är en våldtäktsman är alltså…. ?

        • Jodåsåatt says:

          väldigt mycket större än att han är finländare… Eller vad menar du?

          • MadMan says:

            Det säger att de allra flesta asylsökande INTE är våldtäktsmän och att man absolut inte ska ägna sig åt kollektiv skuldbeläggning.
            Vissa mörka krafter skulle utnyttjat detta så att 6231 oskyldiga människor hade buntats ihop med 3 kriminella, vilket varken är rättvist eller produktivt.

    • staffan says:

      Antingen det, eller så kan det bero på att du bildar din verklighetsuppfattning fåra Merit Wager.

  4. Mackan Mac says:

    Bra att det redogörs att den allmänna situationen fortfarande är bra. Vi ligger högt upp. Men. Statistik är som vanligt en fråga om vad du vill lyfta fram och vad du vill dölja. En uppfattning om att det går utför är inte tagen ur luften, det finns gott om fakta som tyder på att det inte går framåt så som exempelvis de här graferna ger en bild av.

    Ökar eller minskar brotten? Är vi och känner vi oss säkrare?
    Antal personer som utsätts för brott av totala antalet medborgare minskar. Men brottsligheten i sig ökar om man ser till polisens anmälningar.
    Antalet nedlagda undersökningar ökar konstant eftersom poliskåren bantats på grund av besparingar.
    50% direktavskrivs,
    Innan rapporterade polisen “uppklarade brott”, numer ser vi “handlagda brott” från deras sida.
    BRÅ kommentar: ”På grund av revideringen bör försiktighet iakttas när man jämför antalet personuppklarade brott och personuppklaringsprocenten 2014, med tidigare år.”
    Hur man än räknar, vi blir inte bättre heller på att lösa brott, sämre år för år och som om det i sig inte räckte, talar det mesta om att polisen friserar siffrorna.

    Bilbränder, upplopp, avrättningar, mord på skolor, stenkastande mot myndighetspersoner, terrorbrott och annat som inte ger många offer och anmälningar, men är en ny slags grov synlig brottslighet som många ser som en spegling av samhället i stort mer än vad statistiken vill säga. Det har inte blivit bättre med skjutvapnen i omlopp och en frusterad arg underklass i orten.

    Ekonomin, som politiker gärna lyfter fram som en glädjande faktor, går inte bättre statistiskt än tidigare, samma lugna tempo sett till en längre tid, upp något senast efter en svacka tidigare. Vi är beroende av konjunkturen som tyvärr inte spelar med oss för närvarande. Ta en titt på de senaste boksluten och rapporterna från våra större företag som är skattebasen i systemen. Dystert inför kommande år.

    Samma med statliga bolag som visar minus senaste året. Rejält minus mot tidigare vinster. Dessutom sålde vi av företagen under förra regeringen och spenderade pengarna till just ökade nettoinkomster, svårt att se det som långsiktig förbättring för invånarna. Nu ökar vi i stället skatten för att kompensera det som inte kommer in från företagen längre.

    Annan brist i kalkylerna är befolkningsökningen som invandringen kommer att resultera i (de som stannar, får asyl och blir invånare finns inte med än), med den inräknad blir de senaste åren rejält ner i BNP, något som det gärna talas tyst om.

    Överlag är invandringens ekonomiska utsikter beroende av sysselsättningen, fortsätter vi som tidigare med att inte få in de nya i arbete och försörjning, väntar en rejäl kostnad i framtiden som ytterligare kommer att försämra en redan ansträngd ekonomi. Den delen är svår att ha en positiv inställning till då inget pekar på att vi har några idéer om hur det ska lösas. På tjugo år har vi inte klarat att göra något åt statistiken, trots att varje regering haft jobben som fokus. Invandrare som helhet, arabvärldens och Afrikas nykomlingar i synnerhet, är en förlustaffär. Med den ökade invandringen från just dessa områden och utan nya snabba förändringar i arbetsmarknaden kommer en en större minuspost att läggas till välfärden de närmsta åren. Öppnar vi även för anhöriginvandringen, den delen som verkligen kostar i sammanhanget, kommer det bli dyrt.
    Vi hjälper omvärlden, vi kan vara stolta över det, men det kostar mer än vi vill erkänna.

    Välfärden då? Blir det bättre för medborgarna?
    Får skolan resurserna de behöver? Med största sannolikhet betydligt sämre än tidigare hur man än räknar, pessimisten visar på forskning och mätningar där Sverige gjort ett historiskt ras sista åren i grundskolan, under genomsnittet inom OECD. Optimisten lyfter fram att svenska barn inte vet hur man gör prov och därför inte kan jämföras med andra. Högskole och Universitets-utvärderingar är inne på samma spår, kunskapsnivån är inte vad den tidigare varit. Trolig orsak till det hela, resurser saknas, dvs. vi har inte råd att upprätthålla en bra skola för närvarande, inte en så bra som tidigare i alla fall. Mycket litet pekar på att vi kan göra något åt det, utan att belåna oss ytterligare.

    Sjukvården går dessvärre inte att mäta, men magkänslan är i alla fall att några förbättringar inte tillkommit de senaste åren. Trolig orsak, kraftiga besparingar.

    Vi ligger fortsatt bra till, vi närmar oss inte en systemkollaps, men det ser fasiken inte ljust inför närmaste årens önskade förbättringar. Jobb, skola och omsorg kommer fortsatt att jobba i motvind ett bra tag framöver.

    • Ulf Dahl says:

      Vi närmar oss en Systemkollaps eller ett extremt klass samhälle. För alla positiva siffror gäller i princip infödda Svenskar. Staten Lånar 100 miljarder i en högkonjunktur ,när Borg var finansminister gick vi med överskott i lågkonjunktur.Trots att staten har tömt varenda statligt bolag på pengar ,SJ Vasakronan,mm. Kommunerna skall vi inte tala om när kommunerna skall försörja flera hundratusen till.Nästa år lär Migranter stå för 60 % av arbetslösheten,trots att dom bara är runt 20 % av befolkningen.

      • Mikael says:

        Kommer inte ihåg om det var svt eller SR som rapporterade att arbetslösheten i Sverige uppgår till 7%, varav invandrare står för 70% av den delen

  5. Funder Sam says:

    Den här hösten och vintern mörknar på ett nytt sätt, djupare gråtoner kan skönjas.
    Man ser hur människor drar fel och sorgliga slutsatser när de ytligt reflekterar över de senaste årens flyktingströmmar, tiggarna, terrordåden. De sociala medierna vevar omkring åsikter utkastade i diverse känslostormar piskade av vrede, rädsla, egennyttigheter. Sverigedemokraterna är snart så omhuldade att de inte längre behövs. Det som nu skrämmer är att fakta och logik inte längre biter. Något har passerats. En förskjutning som, så känns det i de mörkaste stunderna, gjort tillräckligt många beredda att stänga gränser, utesluta, göra skillnad på människor. De solidariska handlingarna lyser fortfarande som fyrbåkar i mörkret
    och visst, den här situationen har också synliggjort makalös solidaritet – men de här breda lagren av rasistiska eller smygrasistiska kommentarer kryper inpå.

  6. Andreas Larsson says:

    Allt är inte skitdåligt i Sverige men systemkollapsen som diskuteras berör inte de saker du tar upp. Den berör Migrationsverket, socialtjänsterna, skolorna, vårdcentralerna, mm.

    Exempelvis har ungefär var tredje kommun Lex Sarah-anmält sin egen socialtjänst. Ytterligare en tredjedel har övervägt det.

    När det kommer till invandringen så bör man ju diskutera flaskhalsarna, inte skönmåla eller avleda med annan statistik. Att skönmåla eller avleda är ju precis det som gynnar främlingsfientliga krafter då problemen kvarstår.

    Ett mycket bättre inlägg hade varit ett som gick till angrepp på de senaste regeringspartierna för att de inte tagit tag i problemen. Dagens regering ger kommunerna hundratals miljoner kronor i extra tillskott vilket låter bra men är ju smulor i sammanhanget. Det är många miljarder kronor som behövs i offentliga satsningar om vi vill åtgärda bristerna i samhällssystemen orsakade av den befolkningstillväxt som invandringen skapat, detta alltså enbart för att de är människor. Därtill behövs det säkert en del miljarder för att integrera människor, detta för att de kommer från andra kulturer.

    Skönmålningen måste sluta, folk tappar förtroendet för de som skönmålar. Det är bättre att vara ärlig och beskriva problemen som de är, hur obehagliga de än är. Då kan man gemensamt hitta lösningar. Nu har det istället varit så att man från politiskt håll åtminstone sedan 80-talet mörkat många av de konsekvenser som invandringen bidragit till. Det kan vara allt från den växande segregationen bland invandrare till hur kommuner sakta tvingats skära ned i äldreomsorgen.

    • Jodåsåatt says:

      Inte att förglömma alla de kommuner som såg kortsiktiga inkomster i de tvååriga försörjningsstöd som staten erbjöd om man tog emot flyktingar. Bortom dessa två år har nog få politiker vågat tänka. Då står de där med hundratals miljoner, och till och med miljarder i tex malmös fall, i utgifter för försörjningsstöd och inte en enda krona från pappa staten.
      -tänkte inte på det…
      Där har vi en rätt tydlig kollaps på gång.

  7. Andreas Larsson says:

    Staffan, jag gillar dig och mycket av det du tar upp. Vi har träffats personligen då vi har ett gemensamt intresse: globala utvecklingsfrågor.

    Dock tycker jag att detta inlägg var oseriöst från din sida, eller om jag får använda ett bättre ord: intellektuellt ohederligt.

    Jag är forskningsintresserad och blir irriterad varje gång någon vinklar statistik eller selektivt använder statistik för att bevisa en tes snarare än att utifrån statistiken drar en slutsats.

    Problemet med dessa grafer är:
    1. Det är ett selektivt urval av statistik snarare än ett försök att plocka ut den mest relevanta statistiken.
    2. Även om en viss statistik är relevant så kan den vara så övergripande att den missar viktiga detaljer.

    När man diskuterar systemkollaps idag så är det inte dessa saker som är det man syftar på. Det man syftar på är hur Migrationsverket, socialtjänster, skolor, vårdinstanser, mm inte klarar av sitt arbete och i många fall bryter mot lagen. Sen kan jag inte själv avgöra om vi har en systemkollaps men ska det diskuteras så måste även de saker jag listade inkluderas.

    Om vi sedan tar den statistik du valt så missar den ju en del:
    * Ett generellt problem med statistik kopplad till befolkningstillväxten är att asylsökande inte räknas in trots att de bidrar till att öka BNP, sysselsättning, brottslighet, mm.
    * I graf 1 och 2 har du valt ut en gynnsam tidsperiod.
    * I graf 2 försvinner statistiken över hur brotten fördelas. Hur har brottsligheten förändrats i olika orter eller stadsdelar? Även om man skulle ta fram en sådan statistik så finns det ett växande mörkertal i förorterna då många invandrare inte har samma tilltro till samhället och myndigheterna. Inte heller hamnar de så enkelt i NTU-statistiken eftersom de sällan har fast telefon. Jag bor själv sedan länge i ett fd utanförskapsområde och är aktiv i ett integrationsprojekt. Det är mycket som sker som inte syns.
    * I graf 3 och 5 ser vi inte hur inkomstklyftorna vuxit sedan 1981 (enligt Gini-index).
    * I graf 4 tar du upp antal sysselsatta trots att sysselsättningsnivå är ett mycket mer intressant mått.
    * I graf 6 tar du upp BNP och nämner bara BNP per capita trots att det senare är ett mycket mer intressant mått. Sen är BNP per capita fortfarande på en lägre nivå än 2007.
    * I graf 7 tar du upp våldtäktsstatistiken men nämner inte att BRÅ förklarat skillnaden med att det 2014 fanns ett stort våldtäktsfall som omfattande oerhört många brottsoffer.

  8. Undrar says:

    Så.. bild nummer 9 kom inte med?

    • staffan says:

      Jo, fast i går på Twitter hade jag tydligen glömt punkt 5. Det var bara 8 st.

      • Undrar says:

        Håller med om att den nya bilden är bättre (trots tidsseriebrott 2010/2011). Men många undrar nog vad texten på twitter har med bilden att göra. “Nyföretagandet verkar gå som smort trots MP och SD i regeringen.” (även med den nya bilden)

  9. Anders says:

    “Torture the data enough and they will confess”
    Just eftersom man kan vinkla data på många olika sätt ska man i förhand ha definerat vilka data man vill titta på för att undersöka en viss frågeställning. Här presenteras i efterhand utvalda data som stöder författarens åsikt.
    Inget ont om åsikten men det är ett helt förkastligt sätt att använda statistik. Om du som du säger jobbar med detta borde du veta bättre.

    • Prof JQ says:

      Kan du förtydliga problematiken? Temat är SD:s ständiga varning för en kollaps av det svenska samhället. Hur vinklat är det i så fall att redovisa socioekonomisk grundstatistik? BNP, disponibel inkomst, arbetslöshet, och utsatthet för brott är väl otvivelaktigt ganska elementära variabler i en samhällsvärdering.

      • Johan says:

        Hur intressant är egentligen BNP som är så populärt att använda för att beskriva ett lands bistånd?

        Sveriges BNP är inte ens en tredjedel av Indiens och Kina har 12 ggr större BNP än Sverige. Säkert slår sig dessa länder för bröstet och skryter för sina medborgare om hur mycket bättre de är än Sverige pga detta men hur kan någon här som påstår sig ha en intelligens ta upp BNP som ett mått på välstånd?

      • Anders says:

        Det finns flera problem här men det grundläggande problemet är att om man vill titta på systemkollapsens vara eller icke vara borde man formulerat sig ungefär så här. “Undrar om det finns några belägg för en systemkollaps? Jag samlar data från arbetslöshet, BNP, brottslighet och vad man nu kan tycka vara relevant och bestämmer mig för på vilket sätt jag ska handskas med dessa data innan jag tittar på dem.” Därefter svarar man på frågan utifrån analys av data på ett förutbestämt sätt.

        Här har man istället utgått från en ståndpunkt “Det finns inga belägg för en systemkollaps!” Därefter har man samlat in blandade data som stöder denna ståndpunkt.
        Det är inte ett korrekt sätt att göra statistiska analyser oavsett om de data man presenterar kan förefalla vara “elementära variabler i en samhällsvärdering”.
        För den som använder statistik på det viset finns det bara två alternativ.
        A. Personen ifråga är inkompetent.
        B. Personen ifråga är oärlig.

  10. he says:

    Jag tolkar att det här är en artikel skriven av en journalist och att det inte är en ekonomisk rapport. Därmed ska man läsa detta som en artikel med en infallsvinkel understött av ett collage av diagram vilka inte har inbördes sammanhang.

    Det är mycket olika slags fakta, alltid i tvådimensionella diagram, samt alla med olika basår. Själv har jag bara 5p nationalekonomi men 20p statistik så jag undrar hur man lyckas dra nationalekonomiska slutsatser baserat på ett urval av diagram? Till exempel, red ut korrelationen mellan BNP-utvecklingen, våldtäkter och antal företag om de nu har med saken att göra.

    Dessutom gjordes ingen sammantagen uträkning av faktaurvalet. Varför?

    • Stän says:

      Som jag läser det så var inte meningen att visa på någon korrelation mellan diagrammen. Det är en samling olika data som visar på flera olika områden där Sverige inte är på väg mot någon sorts kollaps. Det har talats om en systemkollaps, men författaren vill visa att det inte är en relevant term eftersom det förutsätter att hela systemet blir sämre, medan diagrammen här visar att på flera områden är läget i Sverige oförändrat eller på väg att bli ännu bättre.

    • Martin Camitz says:

      Jag tolkar att det här är en kommentar skrivet av någon med ca 20 poäng statistik. Det låter som du har en del rimliga invändningar men… nej, det finns ingen som helst logik i det du begär.

      Själv har jag 30 poäng statistik på doktorandnivå.

      Man ska vara kritisk när man läser statistik och försiktig med slutsatserna och det finns gott om giltiga invändningar här. Men dina avfärdar jag nästan helt.

      En försiktig tolkning skulle kunna vara “Det verkar finnas anledning att misstro utfästelsen att Sverige är på väg mot en systemkollaps.” Staffan går ut något hårdare i egenskap av journalist, men i princip är det det han säger. Det är alltid lättare ätt motbevisa än att bevisa.

  11. Ingemar Lindahl says:

    Bara en läskoll: Du skriver under punkt fyra att “sysselsättningen har ökat med 50 000 och är snart uppe i en halv miljon”. Fattas det inte en nolla där, till fem miljoner, eller syftar du på något speciellt område? Och jag antar att du menar 2015 i st f 2005?

    • Johan says:

      Med tanke på att det under 2015 kom 180 000 nya som behöver försörjas så kanske 50 000 ytterligare som jobbar inte riktigt räcker? 🙂
      Bara om sysselsättningen ökar snabbare än inflyttningen så kan vi gå plus.

  12. Karl says:

    BRÅ har tyvärr förvandlats till ett propagandainstitut, med uppgift att dölja överrepresentationen i kriminalitet hos framförallt afrikaner och araber. Samma sak med svensk media och svenska polisen, vilket tack och lov äntligen uppmärksammats nyligen, både i Sverige och internationellt. I Sverige 2016 har vi en systematisk mörkläggning och “tillrättaläggande” i bästa DDR-anda.

    Svenska ekonomin har drivits på “tack vare” att den privata skuldsättningen är rekordhög, BNP per capita har stått stilla i flera år trots ökad befolkningsmängd.

    När besökte folk förorten här senast? Varför inte flytta dit med familjen och sätta barnen i en mångkulturell skola och få en reality check? Eller sluta hyckla kanske?

  13. Oskar says:

    Arbetslösheten kommer dock alltid vara hög så länge vi inte kommer bort från 40-timmarsnormen.

  14. Tara says:

    Du skriver att Sverige är rikare än någonsin. Vi är världens näst mest skuldsatta land, efter Japan.
    Att vi under ett antal år konsumerat för lånade pengar är inte direkt detsamma som att vara rik.

    Tittar man på fakta är svensk ekonomi en hårt uppblåst ballong tack vare dom privata hushållens skuldsättning. När nu regeringen har börjat att låna upp mycket pengar, vilket dom kommer att bli tvungna att fortsätta med under en lång period (man kan inte höja skatter hur mycket som helst) finns det ingen möjlighet att rädda bankerna om det blir en sättning i svensk ekonomi. Där övervärderade bostäder är det självklara hotet.

    Läget för svensk ekonomi är mycket sämre än vad du beskriver.

    • Imamura says:

      Vilka siffror syftar du på? Jag kan inte hitta någon lista där Japan är nr ett och Sverige är nr två. Sverige har en ovanligt låg statsskuld internationellt sett, medan Japans är skyhög. Det är möjligt att statsskuldens andel av BNP kommer öka de närmaste åren, men den utvecklingen styrs inte bara av upplåningen utan kanske i större utsträckning på BNP-tillväxten. Oavsett vilket så finns det flera anledningar att anta att Sverige inom överskådlig tid kommer att ha en internationellt sett mycket låg statsskuld.

      Vad gäller privat skuldsättning finns det anledning att vara orolig för Sveriges del, men vi är mycket långt från andraplatsen. Och de japanska hushållens per capita-skuldsättning är betydligt lägre än de svenska hushållens.

      Det sagt så är jag också orolig över den svenska fastighetsmarknaden och skuldsättningen för svenska hushåll. Men det är viktigt att använda korrekta siffror och argument, annars skapar man bara mer förvirring och otydlighet.

    • David says:

      http://www.svd.se/statsskulder-loper-amok

      Nja du, nu hittar vi allt på lite grann va?

    • wilhelm says:

      Ska bli spännande att se Taras underlag till att vi är två efter Japan. Har gått över två dagar nu så jag antar att hen fortfarande samlar fakta som stärker påståendet. Kommer nog att bli ett imponerande svar.

  15. Elisabet says:

    En undran eller två: Varför redovisas just åldersgruppen 15-74 år när det gäller människor i arbete eller arbetslöshet? Det vanliga är väl att man går ut gymnasiet när man är 18 och går i pension runt 65? Skulle siffrorna se annorlunda ut om man använde de åldrarna? Inkomstökningen för tjänstemän – motsvaras den av en liknande ökning för arbetare också, eller ser man den ökande klyftan tydligare om man lägger dem intill varann?
    Så vill jag bara tillägga att det säger sig självt att “antal anmälda brott” inte är tillförlitligt som mått på antal begångna brott. Jag kan med lätthet anmäla ett tiotal män för sexuella trakasserier, våldtäkt eller whatever, trots att jag inte utsatts för minsta närmande. Jag kan alltså anmäla brott som inte begåtts, bara för att jävlas med mina medmänniskor. Det finns ju exempel på folk som anmält tiggande romer för stöld av både det ena och det andra.

    • staffan says:

      Bra frågor. Det första är en EU-harmonisering av AKU-data man gjorde 2005. Siffrorna ser olika ut. Ekonomifakta har en graf som jämför de båda åldersspannen. Gå in klicka på arbetslöshet och välj Arbetslöshet per år (procent). SCB redovisar båda måtten.

      Menar du reallöneökningen. Där har ökningen för Arbetare har varit svagare såväl i absoluta tal som i procentuell förändring. Men grafen ser liknande ut. Lönerna har vuxit successivt och är högre än någonsin även för arbetare.

      Däremot inkomster har vi sett kraftigt ökade skillnader de senaste 20 åren. Alla inkomstgrupper har fått en förbättring men de rikare grupperna har fått en mycket högre ökning än de fattiga. Både procentuellt och i absoluta tal. Den fattigaste tiondelen har knappt fått någon inkomstökning alls.

      Till sist, ja anmälningar är ett dåligt mått på verklig brottslighet. Dels för det du säger, men ännu mer för att så få anmäler vissa brott. Då är BRÅs brottsofferundersökning ett betydligt säkrare mått.

  16. Tony says:

    Tyvärr har sanningar ingen betydelse. Många människor vill ha enkla lösningar och väljer att tro på dem/det som ger dessa. Stämmer inte fakta med de syften man har censureras eller förvrängs dessa. Verkligen tragiskt är att “intelligensnivå” inte tycks ha någon betydelse. Något som gör debatten helt omöjlig.
    Vägen till makt tycks vara att välja en svag grupp, förtala gruppen, ge dem skulden för allt, skapa lagar och regler som gör det möjligt att förtrycka, censurera för att ge “rätt” bild, argumentera för att en eliminering av gruppen löser alla problem. En väg till makt som valdes av nazisterna och som nu tycks väljas av flera politiska partier varav SD är ett. Andra exempel är Polen, Ungern, Donald Trump etc.
    Att mänskligheten skulle utvecklas är en from förhoppning, vi har inte blivit smartare bara fått effektivare medel för att sprida vår sämsta sidor.

    • Mar says:

      Tony Varmt Tack ! Du skriver så rent och tydligt om det jag känner, ser och tänker om ämnet . Jag kopierar och lägger upp på facebook, ok för dig 😕

    • Tina says:

      Men detta är inte sanningen om du vill belysa invandringens effekt. Att vara realist kan ibland vara mer nyttigt än naivt titta på o hoppas på det bästa. Om vi fick realistisk fakta för att kunna agera så är väl det bra. Alla är inte stöpta i någon ond form som du vill framställa. Utan i gott syfte. Vi vill väl att våra invandrare mår bra o så länge fall mörkas så är det inte till ngn hjälp. Action speaks louder than words.

      • staffan says:

        Vad menar du? På vilket sätt är detta inte sanningen, har inkomsterna inte ökat, har arbetslösheten inte sjunkit, har brottsligheten inte minskat? Vad är det du vill ha sagt, du får gärna vara lite saklig.

        • Tina says:

          Som jag skrev lite längre nedan (som du för övrigt inte svarat på) att i och med att du vill belysa oss att invandringen har ingen effekt eller har positiv effekt på svensk ekonomi så vill jag gärna att du specar enligt önskemål nedan. Din fakta är bra men du ger en bild som kan vara direkt fel. Effekterna av den påtagliga invandringen ser vi effekt längre fram. Är du ekonom så vet du det!

  17. Martin Machnow says:

    Verkar som om faktaresistensen är utbredd i denna tråd. Om vi inte kanvisa att Sverige mår bra med siffror, hur ska vi då göra det? Det som vi mätt under lång tid har blivit bättre. Därmed inte sagt att ALLT i samhället blivit bättre. Bostadssituationen är säkert sämre nu än tidigare. Men trots detta verkar alltså arbetslösheten minska och sysselsättningen öka. Dessutom vet vi något om den relativt höga invandringen – andelen företagare har ökat, mycket tack vare invandringen, samtidigt som den ogynnsamma åldersfördelningen i befolkningen har förbättrats. Hade vi varit utan invandrare sedan 90-talet hade Sverige varit i ett läge där försörjningsbördan av de äldre varit orimlig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen – Sverige behöver invandrare. Det här har Jan Ekberg med flera konstaterat för länge sedan. Men – som sagt – faktaresistens råder och jag förväntar mig inte att redan SD-frälsta ska ta till sig fakta. Åsikt räcker långt i “verkligheten”.

    • Jodåsåatt says:

      Att en nämna detta MAGISKT MISSUPPFATTADE begreppet SYSSELSÄTTNING visar på att det snarare är du som står för faktaresistensen. Som “sysselsättning” räknas EN TIMMES statligt subventionerad valfri aktivitet PER VECKA. Om du anser att en ökning av “sysselsättning” är det samma som att “arbetslösheten” sjunker så är det nog dags att ifrågasätta den ståndpunkten.

      • Martin Machnow says:

        Nu har du inte överhuvudtaget inte förstått vad du läst. Jag skiljer – som synes – på arbetslöshet och sysselsättning. Minskad arbetslöshet betyder inte ökad sysselsättning (eller vice versa). Din definition av sysselsättningsbegreppet är dessutom helt felaktig. Läs på.

    • Jodåsåatt says:

      Den ogynnsamma åldersfördelningen i befolkningen är en modern myt som lätt kan vederläggas. Däremot har vi genom invandringen fått en synnerligen ogynnsam sammansättning av obildade män i vissa åldersspan… En betydligt allvarligare situation än ett påhittat problem för att motivera en omotiverat stor invandring.

      • Martin Machnow says:

        Nej, det är ingen myt som lätt kan vederläggas. Det är en ständigt pågående debatt bland välutbildade och initierade personer. De studier som hittills gjorts har (enbart) beräknat effekterna på de offentliga finanserna. Än så länge har näringslivets utveckling inte räknats in (exempelvis ökad tillgång på arbetskraft, ökad privatkonsumtion, m.m.). Och ålderssammansättningen motiverar överhuvudtaget inte invandringen idag. Det gör asyllagstiftningen som gör det möjligt att undkomma krig, katastrof eller politisk förföljelse.

  18. Tina says:

    Tack! Intressant information!

    Med tanke på att underlaget används för att belysa svenskar om att invandringen inte har något med hur Sverige mår. Kan du vänligen speca utvecklingen fördelat på “invandrare” respektive “svenskar”.

    Statistik kan alltid vändas och vridas till vad du vill att budskapet ska vara.

    • Dennis says:

      Precis,
      det finns ingenting som visar inverkan från invandring.
      Det kan mycket väl vara så att vi som jobbar jobbar mycket mer nu än tidigare och att vi och företagen driver fram det positiva.
      Men lek med tanken att vi skulle tagit bort invandringen helt under en period.
      Tänk ifall siffrorna då skulle skuta i taket på välstånd och brottsligheten sänktes med oerhört mycket.

      Det finns bara ett sett att visa detta idag och det är som du säger specificerar detta som man gjorde tidigare.
      Då vet man vad invandring ger för påverkan i samhället.
      Riktigt fakta har ingen åsikt, men en åsikt kan verkligen bli fel om fakta inte finns på det man hävdar.
      Det han hävdar här har ingen grund i statistiken.
      Eftersom statistiken visar endast alla oss i Sverige tillsammans som en helet så kan man inte särskilja någonting ur den.

      • Stän says:

        Är det inte lite hagalet att säga att, visst, vi har det bra, men utan invandringen hade vi kunnat ha det ännu bättre?

        • Jodåsåatt says:

          Det var inte det han sa. Han sa att vi inte kan veta om vi haft det bättre, vilket är ett påstående som i sig inte har någon värdering. Det är du som läser in ont/gott i meningen. Och det är precis den poängen han vill göra – fakta är värdeneutrala, det är när folk börjar tro att de har en värdeladdning som det blir problem.

    • Dennis says:

      Precis,
      det finns ingenting som visar inverkan från invandring.
      Det kan mycket väl vara så att vi som jobbar jobbar mycket mer nu än tidigare och att vi och företagen driver fram det positiva.
      Men lek med tanken att vi skulle tagit bort invandringen helt under en period.
      Tänk ifall siffrorna då skulle skuta i taket på välstånd och brottsligheten sänktes med oerhört mycket.

      Det finns bara ett sett att visa detta idag och det är som du säger specificerar detta som man gjorde tidigare.
      Då vet man vad invandring ger för påverkan i samhället.
      Riktigt fakta har ingen åsikt, men en åsikt kan verkligen bli fel om fakta inte finns på det man hävdar.
      Det han hävdar här har ingen grund i statistiken.
      Eftersom statistiken visar endast alla oss i Sverige tillsammans som en helhet så kan man inte särskilja någonting ur den.

    • wilhelm says:

      Man kan även jämföra med liknande länder som inte tagit emot lika många invandrare. Finland borde vara ett bra land att jämföra med. Norges oljedopade ekonomi känns inte relevant.
      Hur är det med socialbidragen, morden, brottsligheten, sysselsättningsgraden, statsskulden med mera i Finland jämfört med Sverige? Någon som har siffror?

  19. CB says:

    Att med ett urval av statistik, där en tabell tex inte ens går längre än 2010, försöka dra slutsatser om vilken riktning vi är på väg åt är ju faktiskt inte riktigt ärligt. Samhället är ganska trögrörligt, inklusive statistik insamling.

    Tank dig att domedagen är nära och alla vet att en stor stenbumling snart kommer slå ut jorden. Den syns tom uppe i rymden med blotta ögat. Att du säga att “eftersom solen gått upp varje dag, så kommer den gå upp imorgon med” är ju inte ärligt.

    Visst är det inte så illa som ofta sägs, men när myndighetspersoner i verksamheterna pratar om systemkollaps, så litar jag mer på dem än trubbiga siffror. Allt går att bevisa med statistik om man väljer sitt urval.

    • staffan says:

      Fair enough. Vi kan gå under nästa år. Men det finns väldigt lite som tyder på det. Ser du någon stenbumling på väg?

    • staffan says:

      Plus, ingen data stannar 2010. All data är den senaste jag hittat.

    • gråvarg says:

      Jag antar att du menar tabell 3 och 5? Men det visar bara att du inte förstår att läsa tabeller, då kurvorna fortsätter bortom 2010, även om x-axelns gradering inte visas längre än så.
      I stapeldiagrammet 5 så syns det mycket tydligt att data för 2014 inkluderats, då det finns fyra staplar till efter 2010.

  20. Johnny says:

    Utmärkt artikel! Frågor:
    1. Stämmer det verkligen att våldet inte ökar? Med tanke på rapporter om väpnade uppgörelser mellan knarkgäng, anlagda bränder på flyktingboenden etc.
    2. Om armodet minskar, varför ökar då rasismen?

  21. Göran Lander says:

    Känns som om de politiska partierna är källan till uppfattningen att allt är så dåligt. Deras våldsamma överdrifter tillsammans med halvsanningar och ibland rena lögner, gör att vi vanliga, som inte har kapacitet att kontrollera alla uppgifter, bibringas felaktiga uppfattningar. Är man ung och inte varit med om tiden före 2010 är det inte lätt att förstå hur bra vi har det nu. Minnet hos de flesta av oss som varit med tycks inte heller vara mycket att hänga i julgranen.
    ……och det känns näst intill omöjligt att föra ut ditt budskap till en bredare krets.

    • Jens says:

      Kan du ge exempel på våldsamma överdrifter? Jag känner mig starkt främmande till det ordvalet!
      Jag vet inte vilket samhällsskikt du lever i men i min värld har de senaste 5-10 åren kantats av än den ena än den andra nedskärningen.
      Man matas med information om att det inte finns pengar till nånting, snarare tvärtom, vård skola och omsorg i min kommun har haft “nedskärningar” “åtstramningar” “effektivisering” som daglig agenda.
      Pensionärer klagar på låg pension, sjuksköterskor som går på knäna med låga löner, lärarlönerna är ett skämt! (Listan kan göras lång)
      Som exempel har jag 2 års gymnasieutbildning och tjänar mer på ett industrijobb än min fru som har universitetsutbildning (med tillhörande studielån) hon har 10 års erfarenhet av att jobba som mellanstadielärare.
      Ändå verkar det finnas en oändlig spargris att ta pengar ifrån när vi ska rädda världen.
      Jag får inte ihop ekvationen, kanske kan du lysa upp min okunskap?
      Missförstå mig rätt, jag vill ytterst gärna hjälpa medmänniskor i nöd, men varken jag eller vårt land kan rädda alla,
      Mvh

  22. Jon says:

    Hej!

    Förstår inte varför du medvetet manipulerar siffrorna? Du väljer att jämföra våldtäkter med 2014, istället för se det över längre tid. Du gör det med flit eftersom du vet att det ser riktigt illa ut då. Du, precis som DN, schyffert och alla andra som tycker det är viktigare att inte spela SD i händerna än att vara ärlig med verkligheten. Ni måste sluta med detta nu. Ni gör er skada en nytta.

    Gå in på http://statistik.bra.se/solwebb/action/ och gör egna sökningar så ser du att våldsbrott och våldtäkter har skenat sen 1975. Det är som en pil rakt uppåt som inte ser ut att avta. Du vet detta, brå vet detta, svenska folket vet detta. Varför ljuga?? Förstår det inte.

    • Utbildad says:

      Ok?
      Vad har det med invandring att göra? Antar att du försöker få denna graf att på något sett korrelera med flyktingströmmar. Tyvärr gör den inte det. Jag tror det handlar mer om att kvinnor vågar anmäla fler män nu än tidigare. Man kan nog gräva sig mer in i denna data (vilket i sig är ett tecken på att något måste göras) och få fram en seriös förklaring än idiotiska spekulationer.

    • Kragom says:

      Man ändrade sättet att räkna våldtäkter
      2005 som tydligen skall förklara den ändrade ökningstakten. Tar du inte den ändringen i beaktning är förändringen över tid meningslös.

    • Förstår inte varför du väljer att redovisa antal polisanmälda brott i absoluta tal?
      Förmodligen är det mer rättvisande att ta upp antal polisanmälningar per capita?

      Och att samtidigt nämna att definitionen för våldtäkt idag är mycket bredare än 1975 – många fler handlingar kommer idag att benämnas som misstänkt våldtäkt vid anmälningstillfället.

      Anmälningsbenägenheten per capita är idag mycket högre än 1975.

      Rimligtvis borde det ingå en disclaimer i din redovisning, kanske likt den som kommer från där du hämtade din graf:
      https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/statistik/tolka-statistiken.html

    • staffan says:

      Läs gärna det länkade inlägget, eller läs rapporterna från BRÅ. Det du länkar till är antalet anmälda brott. Det speglar den verkliga brottsligheten ganska dåligt, särskilt för sexualbrott eftersom de flesta som utsätts aldrig anmäler, BRÅ uppskattar att bara runt 10-12% av alla sexualbrott anmäls.

      Att anmälningarna ökat antas bero på flera olika faktorer (vara ökad brottslighet KAN vara en). Men ökad anmälningsbenägenhet, minskad tolerans mot sexuella trakasserier och övergrepp, ändrad lagstiftning som vidgar våldtäktsbegreppet (dvs fler sorters övergrepp räknas som våldtäkt).

      Det är inte jag som tror att brottsligheten minskat, det är bedömningar från de som har som uppdrag att försöka förstå verkligheten.

      Det ska dock sägas att just sexualbrott är väldigt svårt att veta med säkerhet, dels för att så få anmäler men också för att även i brottsoffersundersöknignar antas sexualbrott vara underrepresenterade. Men att de kraftigt ökade anmälningar speglar en lika kraftig ökning av brotten är det nog ingen insatt som verkligen tror.

      Att vi skulle haft en explosion av antalet våldtäkter finns det inget stöd för i forskningen. Det är av alyl att döma en myt.

  23. Mats Lindqvist says:

    Alla de där uppåtpekande graferna drivs av en ohållbart ökande skuldsättning bland de svenska hushållen. Så var det under alliansen och så är det även nu med Sosse-regeringen. Borg slog sig också han för bröstet över att det minsann gick bra för Sverige, när det i själva verket var krediter till hushållen som höll igång pyramidspelet.

    När kredittagare accepterar att bli försatt i skuld till en bank så är bankens motprestation att plussa på siffran på kredittagarens konto med motsvarande belopp. Mao. banker skapar nya pengar, i utbyte mot skuldsättning. I årstakt ökar penningmängden med ca 270 miljarder. Förvisso går dessa nya pengar i hög grad rätt in i finanssektorn, utan att ta omvägen i den reala ekonomin, men man kan nog räkna med att BNP-tillskottet från alla nya kreditpengar är minst lika mycket, dvs minst 270 miljarder. När bostadsmarknaden verklighetsanpassas och flödet av nya kreditpengar torkar upp så kommer vi ha en sysselsättning, BNP-tillväxt mm som inte ser lika bra ut. /Mats L/

  24. Marcus says:

    Om vi nu är så rika i Sverige, och det nu går så fruktansvärt bra! varför finns det då barnfattigdom i Sveirge? varför höjs inte pensionerna? Varför vräker vi barnfamiljer som legat efter med hyran? Varför har vi ens en bostadsbrist och har haft i trettio år?
    Det går att bevisa vad som helst med statestik, men det går inte att lura en befolkning som lever i verkligheten.

    • staffan says:

      Jag håller med, det är orimligt med barnfattigdom, låga pensioner och vräkningar av barnfamiljer. Det är pga politiska beslut. Klyftorna i samhället har ökat under 20-30 års tid. Skattesänkningar som jobbskatteavdraget har främst gynnat höginkomsttagare. Jag säger inte att allt är bra eller att vi ska vara nöjda med vår regering, varken under Löfven eller Reinfeldt.

      Jag säger bara att Sverige inte blir fattigare, att brotten inte ökar och att de flesta ändå får det lite bättre än tidigare. Inte alla, men de flesta. Att barnfattigdomen inte sjunkit trots snabb tillväxt är en underbetyg, framför allt för den förra regeringen, men även för Persson. Här är jag på team Rädda Barnen 100%.

      Deras arbete mot barnfattigdom är imponerande.

    • “Barnfattigdom” är i huvudsak ett relativt mått som i det svenska samhället snarast illustrerar hur klassklyftorna utvecklas.
      https://www.raddabarnen.se/Documents/vad-vi-gor/Barnfattigdom/rb_barnfattigdom_2015_web_l.pdf

      • staffan says:

        Nej, det har du missförstått. Rädda barnens rapport mäter fattigdom utifrån en absolut gräns, inte relativ. Om den disponibla inkomsten hamnar under en viss nivå klassas hushållet som ett hushåll i ekonomiskt utsatthet.

        Nivån är antingen det SCB kallar Inkomststandard och är baserat på kostnaderna för att klara en normerad minini-nivå. Nivån är satt av riksdagen och motsvarar den tidigare socialbidragsnormen. Det andra måttet som används är den nuvarande nivån för att få försörjningsstöd (socialbidrag).

        Det är inte relativ fattigdom – det mäter inte klassklyftor – även om det är en vanlig missuppfattning.

        • Marcus says:

          Men Det är ju en systemkollaps i sig när pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren, när det finns barnfattigdom, när det har varit bostadsbrist i 30 år…. det är ju en form av kollaps!!

          Och det är socialdemokrater och moderater som vräker barnfamiljer för att dom inte har råd med skenande socialbidrag…. jag har pratat med dessa socialdemokrater personligen, under ett aktuellt fall….. Det är en systemkopllaps för socialtjänsten när barn vräks. Så skall det inte gå till. Men så går det till. Så ser det ut idag!
          Välfärdskollaps!!

          Och det är ju inte mig du skall övertyga, eller joo det är just mig och många andra som ser detta med egna ögon dagligen som du måste övertyga 🙂 Och jag blir inte övertygad för jag ser ju att verkligheten inte är sådan som du beskriver den.

          Jag förstår att Henrik Shyffert som delat din artikel och Fredrik Virtannen tycker att “det går bra nu” men alla andra, eller många många andra vi ser ju att det är en kollpas! En välfärdskollaps, en socialkollaps, en bostadskollaps… osv osv osv… en systemkolapps i alla dessa system.
          Vi ser det med våra egna ögon. Jag har pratat personligen med dom politiker som sitter därbakom.

          • Samme says:

            Men, för att det skall vara en kollaps, vore det inte rimligt att det då var “bättre förr”. Alltså innan “kollapsen”. På en övergripande nivå är det uppenbarligen inte så. Det är fruktansvärt att de exempel du räknar upp fortfarande förekommer, samtidigt som förutsättningarna för att avhjälpa problemen ökar i takt med att gemene man får en ökad disponibel inkomst etc.

            Det enda sätt jag kan tolka ditt inlägg på och hålla med om en kollaps vore om det tidsmässigt före diagrammens startpunkter var ett fantastiskt paradis utan varken barnfattigdom eller fattiga äldre. Kollapsen skulle isf ha skett ett bra tag innan både Persson, Reinfeldt och Löfvén.

  25. Stefan says:

    Punkt 3 har ett “stavfel” (imma ihåg ). Antar att du menar “komma ihåg”.

  26. Pingback: Tommy Blomqvist

  27. Krister says:

    I den här debatten, liksom många andra, finns det två sidor:
    – Svartmålarna (SD och ännu mer höger)
    – Skönmålarna (Gammelmedia inkl tex Özz N, Alexandra P och Täppas samt inte minst Expo)
    Sanningen ligger säkert även i denna debatt i mitten.
    Men du tillhör helt klart skönmålarna.

    • staffan says:

      Jag redovisar bara officiell statistik. Nu var syftet att nyansera svartmålningen. Läs mer på min blogg för att få en mer nyanserad bild.

    • Prof JQ says:

      Vem var det som rapporterade om Kommunals hyreskontrakt till Margot Wallström? “Gammelmedia.” Vem var det som granskade Åsa Romsons använding av en giftig bottenfärg? “Gammelmedia.” Vem var det som fällde arbetsmarknadsminister Sven Olof Littorin p g a sexköp? “Gammelmedia.” Vem var det som fick försvarsminister Sten Tolgfors att avgå p g a Saudiaffären? “Gammelmedia.” Vem var det som tvingade handelsminister Maria Borelius och kulturminister Cecilia Stegö Chilò avgå p g a användning av svart arbetskraft och obetalda TV-licensavgifter? “Gammelmedia.” Vem var det som fick Håkan Juholt på fall för att ha låtit staten betala sin sambos lägenhet? “Gammelmedia.”

      Det är tydligen okej om media granskar andra politiker i andra partier. Men så fort SD eller främlingsfientligheten i Sverige granskas ryker offerkoftan på.

      • he says:

        Att påstå att “gammelmedia” inte är vänsterinfluerad är att ha skygglapp eller att gilla det. Men det är väldigt naivt att påstå att gammelmedia, dvs SVT, Svd, DN, GP, Sydsvenskan, Aftonbladet och Expressen, skulle vara neutrala i sin selektion av nyheter. Tyvärr är de, i olika grad, vänstervänliga. Att sprida åsikten om att de skulle vara neutrala är att gå deras lögnaktiga ärenden och borde vara straffbart.

        Enligt en studie kring ordanvändningarna i tidningarna ovan så valde alla att undvika nämna “vänsterextremism” till ungefär 50% jämfört med hur mycket modernmedia använde samma ord. Däremot användes “högerextremism” i samma grad i gammelmedia som modernmedia. Solklar och effektiv selektion. SVT klarade sig något bättre än de övriga. DN lyste fram som den absolut största vänstermörkaren. Förvånande var att borgerliga Svd mörkade vänsterextremismen mer än SVT.

        Ordet “högeraktivist” förekommer över huvud taget inte i gammelmedia annat än i undantagsfall. Däremot förekommer ordet “vänsteraktivist” ofta, men återigen, ordet förekommer bara hälften så mycket i gammelmedia som i modernmedia.

        Alltså, myten är sann, baserat på tidningarnas eget innehåll.

        • Jacob Anckarström says:

          En snabb googling “aftonbladet vänsterextremist” säger att “Gammelmedia” frenetiskt använder begreppet “Vänsterextremist”. Har du testat google eller ens läsa “gammelmedia”?

          40% av svenska vuxna befolkningen klarar inte av att läsa en nyhetsartikel korrekt. “Sverigevännerna” är en stor grupp i denna efterblivna grupp. Istället läser denna läshandikappade pöbel medier som retextualiserar blåljusrapportering med ytterst bristande källkritik.

          Konsekvenserna kommer ligga i vår historieskrivning; med dagens eskalerande ökning av pseudo-nyhetssajter är historerevisionismen snart ett bittert faktum för den svenska nationen. Framför allt när etablerade makthavare använder sig av sagor påhittade av fanatiska rasister.

          Hur kan man ens påstå att SvD inte är neutrala i sin selektion av åsikter? Dagens Industri tillsammans med Svd har aktivt bedrivit en linje som går i normaliseringens linje av rasistiska SD. Så se, där har SD-trollet sin “Gammelmedia”.

  28. Per says:

    Hej och tack för ett bra inlägg.

    Jag ifrågasätter inte din data, den visar på att Sverige troligen är inne i en högkonjunktur.
    Detta är dock ett resultat av en försvagad krona, bland annat, samt globala ekonomiska händelser som gör Sverige mer attraktivt inom handel och industri.

    Vad gäller asylinvandringens ekonomiska effekter så är det något som varken rasisterna, du eller jag kan visa några data på förrän om flertalet år då vi kan utröna om det gett något ekonomiskt eller inte, flyktingkrisen är väldigt färsk och det tar tid innan man ser efefkterna av det på samhället i stort, både socialt och ekonomiskt.

    Så jag vill varken säga bä eller bu, men det går inte att visa ekonomiska siffror från idag på något som inte ger effekt förrän om år.

    • Christian says:

      Enligt SD har vi haft massindvandring i många många år så effekterna borde redan synas.

      • wilhelm says:

        Enligt SD är varje invandrare (förutom de thailändskor och ryskor de själva tar in) en invandrare för mycket. Rasistiska hycklare är vad de är.

    • staffan says:

      Jag säger inget om invandringens långsiktiga effekter på vår ekonomi. Det kan jag inte överblicka. Jag säger bara att Sverige fortfarande är ett av världens bästa länder och på många sätt bättre än för fem, tio eller 30 år sedan.

      Vi står inte mitt i en akut systemkris, vi är inte på väg ner i avgrunden. Vi kan gärna diskutera utmaningarna, kostnaderna, problemen. Men gör det nyktert. Ärligt. Och använd den data vi har. Det är allt jag kräver.

    • Prof JQ says:

      SD har varnat för Sveriges kollaps sedan partiet grundades 1988. Invandringen har ökat stadigt send andra världskriget. Under jugoslavienkriget tog dessutom Sverige emot mer flyktingar än vi någonsin gjort med ett enda undantag, året 2015. Sverige har en lång tradition att ta emot flyktingar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Heads up! You are attempting to upload an invalid image. If saved, this image will not display with your comment.