Om du läst kvällstidningar de senaste 10 åren är det inte konstigt om du också tror att du har cancer.

Mina tidigare poster om hur Aftonbladet och Expressen kan beskriva allting från barnjackan till skogen eller Ernsts julmys som en dödsfälla har fått en väldig spridning. I helgen kommenterade jag fenomenet i Medierna i P1, lyssna gärna.

Förutom att göra tokroliga bloggposter som sprids i sociala medier, finns ett allvar bakom mediekritiken. Samtidigt som det skapar en överdriven rädsla, skapas dessutom en mättnad, likt fabeln om “Vargen kommer” som gör att vi snart negligerar även viktiga varningar.

“Jaja, allt kan ändå döda dig, så jag kan lika gärna ta ett glas vin med en bebis i magen” eller “Jaja, nyss sa de att mina kläder ger mig cancer, nu säger det varmare klimatet kommer döda oss, vad ska man tro på?” – ungefär så tänker jag mig att vi lätt resonerar.

På uppmaning i kommentarsfältet gjorde jag en liknande sökning på cancer-larmen.

Att identifiera och varna för riskfaktorer är ett av de viktigaste redskapen forskarna har i kampen mot cancer. Men när solkrämen jämställs med solstrålarna, eller P-piller sägs både ge ökad och minskad risk för cancer, lämnas läsaren i total förvirring. Därför är mediernas alla cancer-varningar skadliga. Här är de första 100 cancer-larmen jag hittade i Aftonbladet och Expressen över de senaste 10 åren:

Skärmavbild 2014-08-08 kl. 13.12.07

Att ovanstående livstil inte är supersund är nog ingen chock för de flesta, men sedan blir det lite svårare:

cancer

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Heads up! You are attempting to upload an invalid image. If saved, this image will not display with your comment.